Algemene Voorwaarden Swiebel Bouwservice B.V.

Gedeponeerd bij de kamer van koophandel onder nummer : 56555822

Artikel 1 Algemeen

1, Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en  overeenkomst tussen Swiebel Bouwservice B.V., hierna te noemen: “Aannemer”, en  de opdrachtgever waarop aannemer deze voorwaarden van toepassing heeft  verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en  schriftelijk is afgeweken.

2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten  met aannemer, voor de uitvoering waarvan door aannemer derden dienen te worden  betrokken.

3. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de  opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen tenzij aannemer uitdrukkelijk  schriftelijk heeft verklaard deze of onderdelen daarvan

te aanvaarden.

4. Een overeenkomst komt tot stand indien en voor zover de opdrachtgever de door  aannemer verstrekte offerte heeft aanvaard.

5. Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig  moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het  overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing.  Aannemer en de opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe  bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigende bepalingen overeen te  komen, waarbij zoveel als mogelijk het doen en de strekking van de oorspronkelijke  bepalingen in acht worden genomen.

6. Indien tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene  voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de  geest van deze algemene voorwaarden.

7. Indien aannemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt,  betekent dit niet dat de bepalingen van de algemene voorwaarden daarvan niet van  toepassing zijn, of dat aannemer in enigerlei mate het recht zou verliezen om in  andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze algemene  voorwaarden te verlangen.

Artikel 2 Offertes

1, Alle offertes zijn verblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. Offertes van  aannemer vervallen bij herroeping door aannemer.

2. De in de offerte vermelde bedragen zijn exclusief omzetbelasting, tenzij anders is  vermeld.

3. De vermelde werkzaamheden vernoemd in de offertes, worden uitgevoerd naar de opgegeven maten, tekeningen en bepalingen die zijn verstrekt door opdrachtgever.

4. Indien opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of een onderdeel  daarvan een kennelijke vergissing of verschrijving bevat, kan aannemer niet aan zijn  offerte worden gehouden.

5. Indien de aanvaarding van de offerte afwijkt van het in de offerte opgenomen  aanbod, dan is aannemer daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan  overeenkomstig de offerte tot stand met uitzondering van de afwijkingen van het  aanbod.

6. Tenzij anders is vermeld is de geldigheidsduur van de offertes 3 maanden.

Artikel 3 Overeenkomst

1. De overeenkomst kan aangegaan worden voor werkzaamheden in aangenomen  werk of regiewerk (uren x tarief).

2. Aannemer heeft het recht om bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door  derden.

3. Aannemer heeft het recht de overeenkomst in fases uit te voeren en het  uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren. Bij sprake van aangenomen werk  vindt betaling in termijnen plaats en wordt er eventueel een termijnschema opgesteld.

4. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het noodzakelijk is om  de overeenkomst te wijzigen of aan te vullen, dan dienen de partijen tijdig en in  onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst over te gaan. Dit kan  schriftelijk of mondeling. Hierdoor kan het overeengekomen bedrag volgens de  overeenkomst worden verhoogd of verlaagd. Door de wijziging van de overeenkomst  kan de oorspronkelijke opgegeven termijn van uitvoering (indien overeengekomen) worden gewijzigd. De opdrachtgever gaat akkoord met de mogelijkheid van wijziging  van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs- en termijnafspraak  van uitvoering.

5. Opdrachten van de opdrachtgever die leiden tot meerwerk vinden in onderling  overleg plaats. Dit kan schriftelijk of mondeling.

6. Indien de overeenkomst is gewijzigd dient aannemer daaraan uitvoering te geven,  nadat de opdrachtgever akkoord is gegaan met de voor uitvoering opgegeven prijs  en andere voorwaarden. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde  overeenkomst levert evenmin een wanprestatie op van aannemer en is voor de  opdrachtgever geen grond om de overeenkomst op te zeggen.

7. Indien en voor zover aannemer tijdens het uitvoeren van de overeenkomst  geconfronteerd wordt met voor aannemer onvoorzienbare kostenverhogende  factoren, is aannemer na waarschuwing dan wel in onderling overleg met  opdrachtgever gerechtigd de kostenverhogende factoren door de berekenen aan  opdrachtgever.

8. Indien na totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat het bouwterrein  verontreinigd is of de uit het werk komende bouwstoffen verontreinigd zijn, is de  opdrachtgever aansprakelijk voor de daaruit voor de uitvoering van het werk  voortvloeiende gevolgen.

9. Afspraken of overeenkomsten met personeel van aannemer, binden de aannemer  niet, tenzij deze door aannemer zijn bevestigd.

10. Indien aannemer bij het sluiten van de overeenkomst een bepaalde prijs  overeenkomt, dan is aannemer onder navolgende omstandigheden niettemin  gerechtigd tot verhoging van de prijs, ook wanneer de prijs oorspronkelijk niet onder  voorbehoud is opgegeven: – indien prijsstijging het gevolg is van wijziging in de overeenkomst; – indien prijsstijging voortvloeit uit een aanpassing in de wet.

Artikel 4 Uitvoering overeenkomst

1. De overeengekomen opleveringstermijn, indien overeengekomen, is uitgedrukt in  werkbare dagen. Onder werkbare dagen wordt verstaan een kalenderdag, tenzij  deze valt op een algemeen of ter plaatse van het werk erkende, of door de overheid  dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst voorgeschreven rust- en  feestdagen, vakantiedagen of andere niet individuele dagen. Werkdagen of halve  werkdagen worden als onwerkbaar beschouwd, wanneer niet onder  verantwoordelijkheid van de aannemer komende omstandigheden gedurende een  periode van de werkdag niet gewerkt kan worden.

2. Indien oplevering zou moeten geschieden op een dag die niet als werkdag betreft  zoals in lid 1 beschreven, dan geldt de eerstvolgende werkdag als dag van  oplevering.

3. Bij overschrijding van de afgesproken opleveringstermijn, dient opdrachtgever  aannemer schriftelijk in gebreke te stellen. Aannemer dient daarbij binnen een  redelijke termijn de mogelijkheid aangeboden te worden door de opdrachtgever om  alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst.

4. Indien de aanvang of voortgang van het werk wordt vertraagd door factoren,  waarvoor de opdrachtgever verantwoordelijk is, dienen de daaruit voor aannemer  voortvloeiende schade en kosten door opdrachtgever te worden vergoed.

Artikel 5 Verplichtingen Aannemer

1. Aannemer is verplicht zich het opgedragen werk naar de bepalingen van de  (gewijzigde) overeenkomst uit te voeren.

2. Aannemer aanvaardt de overeenkomst onder het voorbehoud dat de met  betrekking tot de opdracht vereiste vergunningen, ontheffingen en toewijzingen tijdig  (dat wil zeggen voordat door de aannemer aan de opdracht dient te worden  begonnen) zijn verleend aan opdrachtgever.

3. Aannemer verplicht zich de opdrachtgever te wijzen op aantoonbare  onvolkomenheden in door of namens de opdrachtgever voorgeschreven constructies  en werkwijzen en in door of namens de opdrachtgever gegeven orders of  aanwijzingen, alsmede op aantoonbare gebreken in door de opdrachtgever ter  beschikking gestelde of voorgeschreven bouwstoffen, materialen of hulpmiddelen,  voor zover aannemer deze kende of redelijkerwijs behoorde te kennen.

Artikel 6 Verplichtingen Opdrachtgever

1. De opdrachtgever dient, tenzij anders is overeengekomen, ervoor zorg te dragen  dat aannemer tijdig, voor aanvang van de uitvoering van de werkzaamheden, de  beschikking heeft over:

– alle met de opdracht vereiste vergunningen, ontheffingen en toewijzingen;

– de locatie, waar de werkzaamheden uitgevoerd moeten worden, ontruimd is;

– voldoende gelegenheid is voor aanvoer, opslag en/ of afvoer van bouwmaterialen   en werktuigen;

– voldoende aansluitmogelijkheden voor onder andere elektrische werktuigen,   aftappunten voor gas en water;

– alle gegevens aangaande het bevinden van kabels, leidingen en buizen in, op, aan   of onder de bouwlocatie of bouwperceel.

2. De opdrachtgever is verplicht, zonder aanspraak op vergoeding, water, gas,  elektra en opslagruimte voor materialen en werktuigen ter beschikking te stellen,  indien deze op bij de bouwlocatie aanwezig zijn.

3. Indien opdrachtgever de levering van bepaalde bouwmaterialen en/ of de  uitvoering van bepaalde werkzaamheden aan zich heeft voorbehouden, is  opdrachtgever verantwoordelijk en aansprakelijk voor het niet tijdige aanvoer en/ of uitvoering hiervan.

4. Indien bij aanvang of bij de voortgang van de overeengekomen opdracht  vertraging optreedt door verantwoordelijkheid van de opdrachtgever is de  opdrachtgever aansprakelijk voor de daaruit voortvloeiende schade en dient de  opdrachtgever uitstel te verlenen voor de oplevering van de overeengekomen  werkzaamheden voor een periode die ten minste gelijk is aan de duur van de  ontstane vertraging.

Artikel 7 Oplevering

1. De aannemer nodigt opdrachtgever uit tot opnemen van het werk. De opneming  vindt plaats door de opdrachtgever in aanwezigheid van aannemer en heeft tot doel  te constateren of de aannemer aan zijn verplichtingen uit de aanneemovereenkomst  heeft voldaan. De opneming geschiedt zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 8  dagen na uitnodiging van aannemer.

2. Na opneming dient opdrachtgever binnen 8 dagen schriftelijk mee te delen of het  werk al dan niet is goedgekeurd met vermelding van de eventuele aanwezige kleine  gebreken (zoals vermeld in lid 5) of met vermelding van de gebreken die de reden  voor onthouding van de goedkeuring zijn. Indien het werk wordt goedgekeurd, wordt  de dag van goedkeuring en oplevering aangemerkt de dag waarop de desbetreffende mededeling aan aannemer is verzonden.

3. Wordt niet binnen 8 dagen na opneming door opdrachtgever een schriftelijke  mededeling aan aannemer verzonden of het werk al dan niet is goedgekeurd, dan  wordt het werk geacht op de 8ste dag na opneming te zijn goedgekeurd.

4. De aannemer is verplicht de kleine gebreken (zoals bedoeld in lid 5) zo spoedig  mogelijk te herstellen na constatering bij opneming, uiterlijk binnen 30 dagen.

5. Kleine gebreken mogen geen reden tot onthouding van goedkeuring zijn van  Opdrachtgever, mits de gebreken een eventuele ingebruikneming niet in de weg  staan.

6. Geschiedt de opneming niet binnen 8 dagen na verzoek aannemer, dan kan  aannemer zowel schriftelijk als mondeling een nieuw verzoek aanvragen bij  opdrachtgever tot opneming van het werk binnen 8 dagen. Voldoet opdrachtgever  niet aan dit verzoek, dan wordt het werk geacht op de 8ste dag na eerste verzoek tot  opneming geacht te zijn goedgekeurd. Voldoet opdrachtgever wel aan dit verzoek,  dan vinden het 2e en 3e lid overeenkomstige toepassing.

7. Het werk wordt geacht te zijn goedgekeurd indien en voor zover het in gebruik  wordt genomen. De dag van ingebruikneming van het werk of een gedeelte daarvan,  geldt als de dag van goedkeuring van het werk of van het betreffende gedeelte.

Artikel 8 Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging overeenkomst

1. Aannemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de  overeenkomst met directe ingang te ontbinden, indien:

– de Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst ook na ter zake te zijn  aangemaand (schriftelijk of mondeling) niet, niet volledig of niet tijdig nakomt;

– na het sluiten van de overeenkomst aannemer ter kennis is gekomen van   Omstandigheden die goede grond geven de verwachting dat opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen;

– de opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te   stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze   zekerheid uitblijft of onvoldoende is;

– indien door vertraging aan de zijde van opdrachtgever niet langer van aannemer   kan worden verlangd dat aannemer de overeenkomst tegen de oorspronkelijke   Overeengekomen condities kan nakomen;

– indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van   De overeenkomst onmogelijk of ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst   In redelijkheid niet van aannemer kan worden verlangd.

2. Indien ontbinding van de overeenkomst aan opdrachtgever toerekenbaar is, heeft  aannemer recht op vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, die  daardoor direct of indirect ontstaan.

3. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van aannemer op opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

4. Indien aannemer op grond van dit artikel tot opschorting of ontbinding overgaat, is aannemer niet verplicht tot vergoeding van schade en kosten die daardoor zijn  ontstaan voor opdrachtgever.

5. In geval van liquidatie, (aanvraag van) surseance van betaling, faillissement of  beslaglegging ten laste van opdrachtgever, is aannemer vrij om overeenkomst  terstond en met directe ingang op te zeggen of de overeenkomst te annuleren,  zonder enige verplichting vanuit aannemer. De vorderingen van aannemer op  opdrachtgever worden in dit geval onmiddellijk opeisbaar.

6. Indien opdrachtgever een geplaatste order annuleert of gedeeltelijk annuleert, dan  zullen de daarvoor gemaakte kosten aan de opdrachtgever in rekening worden  gebracht.

Artikel 9 Overmacht

1. Onder overmacht wordt verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en  jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende zaken, voorzien of niet  voorzien, waarop aannemer geen invloed kan uitoefenen, of waardoor aannemer niet  in staat is zijn verplichtingen na te komen. aannemer heeft ook het recht zich op  overmacht te beroepen indien de omstandigheid die verdere nakoming van de  overeenkomst verhindert, zich voordoet nadat aannemer zijn verbintenis had moeten  nakomen

2. Aannemer kan de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten voor de periode  dat de overmacht zich voordoet.

3. Indien aannemer een gedeelte van de verplichtingen uit de overeenkomst  inmiddels is nagekomen bij het intreden van de overmacht, is aannemer gerechtigd  de reeds nagekomen verplichting apart te factureren. De opdrachtgever is gehouden  deze factuur te voldoen als ware er sprake is van een afzonderlijke overeenkomst.

4. Bij het voordoen van overmacht (zoals bedoeld in lid 1) zal aannemer niet  gehouden kunnen worden tot het vergoeden van enige schade als een direct of  indirect gevolg van de overmacht.

Artikel 10 Betaling en incassokosten

1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door  aannemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij schriftelijk  anders door aannemer is aangegeven. Aannemer is gerechtigd om periodiek te  factureren.

2. Indien opdrachtgever niet tijdig betaalt, is aannemer gerechtigd tot invordering van  het verschuldigde over te gaan, mits aannemer opdrachtgever schriftelijk heeft  aangemaand om alsnog binnen 7 dagen te betalen en die betaling is uitgebleven.

3. Indien opdrachtgever een termijn niet tijdig betaalt, is aannemer gerechtigd het  werk stil te leggen tot het moment waarop de verschuldigde termijn is voldaan, mits  hij opdrachtgever schriftelijk heeft aangemaand om alsnog binnen 7 dagen te betalen  en die betaling is achtergebleven.

4. Indien gedurende het op grond van het vorige lid stilliggen van het werk schade  aan het werk ontstaat, komt deze niet voor rekening van aannemer.

5. Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van de factuur, dan is opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De opdrachtgever is alsdan rente  verschuldigd, gelijk aan de wettelijke handelsrente. De rente over het opeisbare  bedrag zal worden berekend vanaf datum verstrijken van de betalingstermijn tot het  moment van voldoening van het volledige verschuldigde bedrag.

6. Indien opdrachtgever in verzuim blijft in de nakoming van zijn verplichting tot  betalen van de factuur, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening van  de factuur voor rekening van opdrachtgever. De eventueel gemaakte gerechtelijke en  executiekosten zullen eveneens op opdrachtgever worden verhaald.  De opdrachtgever (bij niet-consumenten) is over de verschuldigde incassokosten  eveneens rente verschuldigd. De opdrachtgever (voor consumenten) wordt voor de  verschuldigde incassokosten verwezen naar Wet normering buitengerechtelijke  incassokosten.

Artikel 11 Eigendomsvoorbehoud

1. Alle door aannemer in het kader van de overeenkomst geleverde zaken (inclusief  geleverde meer- / minderwerk) blijven eigendom van aannemer totdat opdrachtgever  de verplichtingen uit de met de aannemer gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is  nagekomen.

2. Door aannemer geleverde zaken, die onder het eigendomsvoorbehoud vallen,  mogen niet worden doorverkocht en mogen nimmer als betaalmiddel worden  gebruikt. De opdrachtgever is niet bevoegd om de onder het eigendomsvoorbehoud  vallende zaken te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.

3. De opdrachtgever dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem  verwacht mag worden om de eigendomsrechten van aannemer veilig te stellen.

4. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken  dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de opdrachtgever  verplicht om aannemer daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen.

5. Voor het geval aannemer zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil  uitoefenen, geeft de opdrachtgever bij voorbaat onvoorwaardelijke en niet  herroepelijke toestemming aan aannemer en door aannemer aan te wijzen derden  om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van aannemer zich bevinden  en die zaken terug te nemen

Artikel 12 Garanties, onderzoek en reclames

1. De door aannemer te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen  die daaraan op het moment van levering redelijkerwijs gesteld kunnen worden en  waarvoor zijn bij normaal gebruik in Nederland zijn bestemd. De in dit artikel  genoemde garantie is van toepassing op zaken die bestemd zijn voor het gebruik  binnen Nederland. Bij gebruik buiten Nederland dient de opdrachtgever zelf te  verifiëren of het gebruik daarvan geschikt is voor het gebruik aldaar en of deze  voldoen aan de voorwaarden die daaraan gesteld worden. Aannemer kan in dat  geval andere garantie- en overige voorwaarden stellen ter zake van de te leveren zaken of uit te voeren werkzaamheden.

2. De in lid 1 van dit artikel genoemde garantie zal minimaal geldig zijn voor de overeengekomen garantietermijn of, bij gebreke daarvan, de in de branche  gebruikelijke garantietermijn. Indien de door aannemer verstrekte garantie een zaak  betreft die door een derde werk geproduceerd, dan is de garantie beperkt tot die,  door de producent van de zaak ervoor wordt verstrekt. Aannemer draagt er zorg voor  dat door derden verstrekte garanties in overeenstemming zijn met hetgeen  gebruikelijk is in de branche. Na verloop van de garantietermijn zullen alle kosten  voor herstel of vervanging, inclusief administratie-, verzend- en voorrijdkosten, aan  de opdrachtgever in rekening gebracht worden.

3. Alle vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg  van of voortvloeit uit onoordeelkundig, of oneigenlijk gebruik daarvan of onjuiste  opslag of onderhoud daaraan door de opdrachtgever en/of door derden wanneer,  zonder toestemming van aannemer, de opdrachtgever of derden aan de zaak  wijzigingen hebben aangebracht dan wel hebben getracht aan te brengen, daaraan  andere zaken werden bevestigd die daaraan niet bevestigd dienen te worden of  indien deze werden ver- of bewerkt op een andere dan de voorgeschreven wijze. De  opdrachtgever komt evenmin aanspraak op garantie toe indien het gebrek is  ontstaan door of het gevolg is van bijzondere omstandigheden waar aannemer geen  invloed op kan uitoefenen, daaronder begrepen weersomstandigheden (zoals  bijvoorbeeld doch niet uitsluitend, extreme regenval of temperaturen) etc.

4. De opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk  op het moment dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de  desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de opdrachtgever te  onderzoeken of kwaliteit en/ of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met  hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn  overeengekomen. Eventuele gebreken dienen binnen 2 maanden na ontdekking  schriftelijk aan de aannemer te worden gemeld. De melding dient een zo  gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat aannemer in  staat is adequaat te reageren. De opdrachtgever dient aannemer in de gelegenheid  te stellen een klacht te (doen) onderzoeken.

5. Indien de opdrachtgever tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet  op. De opdrachtgever blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de  overigens bestelde zaken, tenzij daaraan geen zelfstandige waarde toekomt.

6. Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de opdrachtgever  geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling, tenzij uit de aard  van de zaak of de overige omstandigheden van het geval een langere termijn  voortvloeit met een maximum termijn van 5 jaar na oplevering van het werk c.q. na  ontvangst van het geleverde

7. Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is  gereclameerd, dan zal aannemer de gebrekkige zaak binnen redelijke termijn na  retourontvangst daarvan dan wel, indien retournering redelijkerwijze niet mogelijk is,  schriftelijke kennisgeving ter zake van het gebrek door de opdrachtgever, ter keuze  van aannemer, vervangen of zorg dragen voor herstel daarvan dan wel vervangende  vergoeding daarvoor aan de opdrachtgever voldoen. In geval van vervanging is de  opdrachtgever gehouden om de vervangen zaak aan aannemer te retourneren en de  eigendom daarover aan aannemer te verschaffen, tenzij aannemer anders aangeeft.

8. Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten  daardoor ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van  aannemer daardoor gevallen, integraal voor rekening van de opdrachtgever.

Artikel 13 Aansprakelijkheid

1. Indien aannemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt  tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.

2. Aannemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat aannemer is uitgegaan van door of namens de opdrachtgever verstrekte onjuiste  en/of onvolledige gegevens

3. Aannemer is niet aansprakelijk voor werkzaamheden van voorgeschreven of door opdrachtgever bepaalde onderaannemers en aannemer is evenmin aansprakelijk  voor voorgeschreven of door opdrachtgever bepaalde leveranciers en producten.

4. Aannemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade  wordt uitsluitend verstaan:

– de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade,   voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze   voorwaarden;

– de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van aannemer   aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan aannemer   toegerekend kunnen worden;

– redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de  opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe   schade als bedoeld in deze algemeen voorwaarden

5. Aannemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen  gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfs- of  andersoortige stagnatie.

6. Indien aannemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de  aansprakelijkheid van aannemer beperkt tot maximaal driemaal de factuurwaarde  van de order, althans tot dat gedeelte van de order waarop de aansprakelijkheid  betrekking heeft

7. De aansprakelijkheid van aannemer is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag  der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.

8. De in dit geval opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet  indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld aan aannemer

9. Na het verstrijken van de onderhoudstermijn (30 dagen na oplevering) is de  Aannemer niet meer aansprakelijk voor tekortkomingen aan het werk, behoudens  indien het werk of enig onderdeel daarvan door schuld van de aannemer, zijn  leverancier, zijn onderaannemer of zijn personeel een gebrek bevat dat door de  opdrachtgever redelijkerwijs niet eerder onderkend had kunnen worden en de  aannemer van dat gebrek binnen redelijke termijn na ontdekking mededeling is  gedaan.

Artikel 14 Verjaringstermijn

1. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijn, bedraagt de verjaringstermijn van  alle vorderingen en verweren jegens aannemer en de door aannemer bij de  uitvoering van een overeenkomst betrokken derden, één jaar

2. Het bepaalde in lid 1 is niet van toepassing op rechtsvorderingen en verweren die  zijn gegrond op feiten die de stelling zouden rechtvaardigen dat de afgeleverde zaak  niet aan de overeenkomst zou beantwoorden. Dergelijke vorderingen en verweren  verjaren door verloop van twee jaar nadat de opdrachtgever aannemer van zodanige  non-conformiteit in kennis heeft gesteld.

Artikel 15 Risico-overgang

1. Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering gaat op de  opdrachtgever over op het moment waarop zaken in de macht van de opdrachtgever  worden gebracht.

Artikel 16 Vrijwaring

1. De opdrachtgever vrijwaart aannemer voor eventuele aanspraken van derden, die  in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de  oorzaak aan andere dan aan aannemer toerekenbaar is.

2. Indien Aannemer uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is  de opdrachtgever gehouden aannemer zowel buiten als in rechte bij te staan en  onverwijld al hetgeen te doen dat hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de  opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is  aannemer, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle  kosten en schade aan de zijde van aannemer en derden daardoor ontstaan, komen  integraal voor rekening en risico van de opdrachtgever.

Artikel 17 Toepasselijk recht en geschillen

1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij aannemer partij is, is uitsluitend het Nederlands  recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het  buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken  partij aldaar woonplaats heeft. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag  wordt uitgesloten.

2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste  hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten. Indien niet  anders dwingendrechtelijk bepaald is, is de rechter van de woonplaats van aannemer  aangewezen om van een dergelijk geschil kennis te nemen